Konsultti: rakennusmies, lääkäri vai valmentaja?

Parhaat konsultit eivät tee asiakkaasta riippuvaisia itsestään, vaan päinvastoin. Onnistunut konsultointi johtaa tilanteeseen jossa asiakkaan kyvykkyydet kehittää omaa liiketoimintaansa kasvavat ja uloisen avun tarve pienenee.

Joissain tilanteissa nopea projektiluontoinen apu on kuitenkin paikallaan. Tässä artikkelissa käsittelemme kolme eri mallia, jotka Edgar Schein on esitellyt jo viime vuosituhannen puolella.

1. Rakennusmies – Ammattitaidon ostaminen

Kun ongelma on selkeästi määritelty, mutta ammattitaito sen ratkaisemiseen tai ratkaisun toteuttamiseen puuttuu, paikalle kaivataan asiansa osaava ammattilainen. Jos käytössä oleva verkkokauppa ei keskustele varastonhallinan kanssa, apuun kutsutaan ohjelmistokonsultti joka toteuttaa integraation. Uudelle tuotteelle tarvitaan markkinointisuunnitelma ja työhön palkataan markkinointitoimisto. Selkeästi määritelty tehtävä, jonka lopputulos on hyvin tiedossa, mutta yrityksen sisäiset resurssit eivät riitä sen toteuttamiseen.

Aina ei kuitenkaan ole täysin selvää miten ongelma ratkaistaan tai edes mikä oikeastaan on varsinainen ongelma. Silloin ratkaisukeskeisen konsultin käyttö on kuin korjaisi rikkinäisen moottorin vaihtamalla satunnaisesti valitun männän. On hyvin epätodennäköistä että ongelma johtuisi juuri kyseisestä männästä.

2. Lääkäri – Potilaan diagnosointi

Kun potilas tulee lääkäriin valittamaan flunssaa ja pyytää antibiootteja, hyvä lääkäri ei vain kirjoita reseptiä ja pyydä seuraavaa potilasta, vaan selvittää potilaan todelliset oireet ja syyn niihin. Vasta kun varsinainen ongelma on tiedossa se voidaan ratkaista.

Hyvän lääkärin tavoin hyvä konsultti selvittää oireiden alkulähteen ja osaa näin määrätä oikean lääkkeen. Vaikka asiakkaalla olisi oma diagnoosi valmiina ja hän tietää mitä lääkettä siihen oireisiinsa haluaa, ammattitaitoinen konsultti osaa tarvittaessa kyseenalaistaa diagnoosin ja auttaa asiakasta määrittelemään ongelmien todellisen syyn.

Vasta tässä vaiheessa konsultti omaksuu rakennusmiehen roolin ja auttaa ratkaisemaan ongelman.

3. Valmentaja – Prosessikonsultointi

Joskus niin ratkaisu kuin ongelmakin ovat epäselviä ja konsultin tehtävä on auttaa kirkastamaan tilanne organisaatiolle itselleen. Tilanne voi olla esimerkiksi sellainen ettei yritys kykene tekemään voittoa, vaikka myynti sujuu loistavasti. Kukaan ei oikein osaa sanoa mistä on kyse.

Brändättyjä työkaluja ja kaiken korjaavia hopealuoteja myyvä konsultti tarjoaa tässä kohtaa omaa geneeristä ratkaisuaan, joka saattaa kyllä auttaa hetkellisesti tai parantaa tilannetta hieman, muttei korjaa varsinaista ongelmaa.

Valmentajan roolin ottanut konsultti haastattelee organisaation eri rooleissa olevia työntekijöitä ja auttaa muodostumaan kokonaiskuvan tilanteesta.

Valmentaja ei myöskään itse juokse pelikentällä, vaan auttaa pelaajia, eli etenkin yrityksen johtoa ymmärtämään tilannetta ja löytämään parhaat pelipaikat itse. Yrityksellä itsellään on kuitenkin aina paras tieto sen hetkisestä tilanteesta ja esimerkiksi yrityksen kulttuurista.

Konsultti pyrkii pitämään etäisyyttä itse ongelmaan, mutta kyseenalaistaa tarvittaessa asiakkaan hätiköidyt johtopäätökset ja auttaa yritystä kehittymään itsenäisesti.

Ammattitaitoinen konsultti osaa valita roolinsa

Yksittäisen projektin aikana konsultin rooli ei ole hakattu kiveen, vaan saattaa vaihtua useitakin kertoja tilanteen mukaan. Voi olla että aluksi pyritään löytämään ongelmien juurisyy etsivän tavoin ja vaihdetaan rakennusmiehen rooliin kun diagnoosi valmistuu. Kesken toteutuksen tuleekin haasteita esimerkiksi yrityksen sisäisen kulttuurin tai rakenteen kanssa ja konsultin tehtävä on auttaa yritystä ratkaisemaan ongelmansa valmentajan roolissa.

Ammattitaitoinen konsultti osaa tarvittaessa ottaa etäisyyttä tilanteeseen ja arvioida niin asiakkaan kuin itsensä toimintaa ja auttaa myös asiakasta ymmärtämään tilanne. Näin toimittaessa ei pelkästään ratkaista ongelmia, vaan lisäksi ehkäistään niiden syntymistä uudestaan.

Oli yrityksenne tilanne mikä tahansa, ota yhteyttä ja kysy apua. Me autamme tunnistamaan ongelman, ratkaisemaan sen ja varmistamaan että kohtaatte seuraavan ongelman viisaampina.

Ota yhteyttä

Jätä yhteydenotto tai tarjouspyyntö. Palaamme asiaan mahdollisimman pian. Voit myös olla yhteydessä suoraan puhelimitse 0405667054 tai sähköpostitse [email protected]

Toivon yhteydenottoa:
SähköpostillaPuhelimitse

Tätä lomaketta suojaa reCAPTCHA ja Google. Lisätietoja tietosuojakäytännöstä ja palvelun käyttöehdoista.