Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 1: valmistelu

Digitaalinen markkinointi on laaja aihealue, joka saattaa vaikuttaa siihen perehtymättömästä hämmentävältä. Tämän kolmiosaisen blogisarjan tarkoituksena on antaa sinulle selkokielinen to-do -lista yrityksesi markkinoinnin aloittamiseen digitaalisissa kanavissa.

Pääset nauttimaan digitaalisen markkinoinnin hyödyistä ja kustannustehokkuudesta, vaikka et olisikaan se Suomen suurin toimija. Tärkeintä on muistaa, että kaikkea ei tarvitse osata tai tehdä heti. Pienellä suunnittelulla sekä opiskelulla hommasta tuleekin nopeasti helppoa ja kannattavaa. Pidetään toiminta yksinkertaisena ja käydään hommiin!

Aseta tavoite

Haluatko lisätä verkkokauppasi myyntiä? Haluatko uutiskirjeellesi lisää tilaajia ja tätä kautta uusia liidejä? Oletko lanseeraamassa uutta palvelua, joka tarvitsee näkyvyyttä? Ennen markkinointitoimenpiteisiin ryhtymistä pitää pohtia, miksi niitä ylipäätänsä käydään tekemään.

Hyvä tavoite on konkreettinen, mitattava, saavutettava, merkityksellinen ja aikaan sidottu. Tavoitteen asettamista helpottaa, mikäli dataa on kerätty esimerkiksi verkkosivuilta aiemmin edes jossain määrin. Näin pystyt vertaamaan toimenpiteidesi toimivuutta aikaisempaan menestykseesi.

Tarkista yritysilmeesi

Ennen markkinoinnin aloittamista ja materiaalien laatimista on hyvä arvioida kriittisesti yrityksesi ilmettä. Kaipaisiko logo modernisointia? Onko yrityksellä selkeä värimaailma ja fontit? Onko esimerkiksi esitteiden ja verkkosivujen kuvat sitä mitä haetaan? Yrityksesi ulkoasu luo potentiaaliselle asiakkaalle välittömästi mielikuvan tuotteesi/palvelusi laadusta ja arvoistasi. Ja ensivaikutelmaa on tunnetusti hankala muuttaa…

Yhtenäinen ja yritystäsi kuvaava ulkoasu auttaa myös ihmisiä tunnistamaan nopeallakin vilkaisulla kenestä on kyse ja erottamaan sinut positiivisesti kilpailijoistasi. Katseen vangitseva ja ammattimainen ilme herättää asiakkaan mielenkiinnon sekä rakentaa luottamusta ilman, että hänen tarvitsee lukea riviäkään tekstiä.

Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä miettiä visuaalisen puolen lisäksi myös yrityksesi viestinnän tyyliä. Pystyykö arvosi ja missiosi tiivistämään iskulauseeseen? Onko kieliasusi asiallinen ja ammattimainen vai rento ja lupsakka? Minkälaista kieltä kilpailijasi käyttävät ja olisiko tässä erottumisen paikka? Visuaalisen ilmeen ja kieliasun tulisi tukea toisiaan parhaimman vaikutuksen saavuttamiseksi.

Lopuksi eri visuaaliset elementit kannattaa koota yhteen pakettiin. Graafinen ohjeisto auttaa pitämään julkaisusi yhdenmukaisina varsinkin, jos yrityksessäsi on useampia työntekijöitä tai aiot jatkossa ehkä ulkoistaa markkinoinnin toteutusta.

Varmista verkkosivusi

Yleisin digitaalisen markkinoinnin tavoite on ohjata ihmisiä verkkosivuillesi, jossa he voivat ostaa tuotteitasi/palveluitasi tai tilata vaikkapa uutiskirjeesi. Sivustosi ollessa markkinoinnin keskiössä, sen tulisi olla edustava ja toimiva, vai mitä?

Verkkosivuja arvioitaessa on hyvä lähteä liikkeelle miettimällä, mikä niiden tavoite on ja kuka potentiaalinen asiakas on. Tukevatko sivuston rakenne, käytettävyys ja sisältö tätä tavoitetta ja onko sisältö asiakkaalle arvokasta? Pienilläkin muutoksilla voi olla tässä vaiheessa iso merkitys, jos näitä asioita ei ole aikaisemmin pohdittu. Pidä siis ulkoasun lisäksi liiketoiminnalliset tavoitteesi mielessä sivuja arvioidessasi.

Tässä vaiheessa on myös hyvä tarkistaa, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneessa haluamillasi hakusanoilla. Jälleen kerran pienilläkin muutoksilla voidaan saada ihmeitä aikaan ja hakukonenäkyvyys kannattaa aina ottaa huomioon sivuston sisältöä ja teknistä puolta viilatessa.

Mitä seuraavaksi?

Nyt kun perusjutut ovat kunnossa, voidaan käydä itse asian kimppuun. Seuraavassa osassa tutkimme markkinoinnin varsinaista toteutusta.