Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 2: toteutus

Nyt kun tavoite on asetettu, yritysilme on hiottu ja verkkosivut ovat kunnossa, on aika aloittaa itse mainonta.

Valitse kanavasi ja aseta tarvittavat seurannat

Erilaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia on nykypäivänä paljon, mutta keskitymme tässä artikkelissa niistä muutamaan yleisimpään:

  • Hakukonemainonta
  • Sosiaalisen median mainonta
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Sisältömarkkinointi

Ilmainen Google Analytics on usein verkkosivuston liikenteen seurannan lisäksi myös mainonnan seurannan keskiössä. Suosittelemme siis yhdistämään verkkosivustosi Google Analyticsiin heti kun mahdollista. Tämä onnistuu suoraan Analyticsistä tai Google Tag Managerin kautta.

Kanavien valintaa helpottaa, mikäli olet kerännyt aiemmin kävijädataa sivustoltasi edes jossain määrin esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Aikaisemman tiedon perusteella voit tarkastella, mistä liikenne sivustollesi on pääasiassa tullut ja minkälaisia kävijöitä sivustollasi on vieraillut. Näiden tietojen perusteella voit vaikkapa panostaa hyvin liikennettä tuoviin kanaviin enemmän tai parantaa läsnäoloasi heikommin suoriutuneissa kanavissa.

Hakukonemainonta

Mikäli oikean kanavan valinta aiheuttaa harmaita hiuksia, hakukonemainonta on hyvä tapa aloittaa digitaalinen markkinointi. Hakukoneesta tuotettasi tai palveluasi etsivät henkilöt ovat jo jossain määrin ostoaikeissa. Hakukonemainonta auttaa myös potentiaalisia asiakkaitasi löytämään tuotteesi/palvelusi, vaikka sivustosi ei olisikaan huippuunsa optimoitu tai jos toimialasi on hyvin kilpailtu. Googlen hakukoneessa mainonta toteutetaan Google Adsin kautta ja voit seurata mainontasi toimivuutta Google Adsin ja Google Analyticsin avulla.

Sosiaalisen median mainonta

Sosiaalisen median kanavista Facebook, Instagram, LinkedIn tarjoavat hyvät mahdollisuudet aloittaa maksettu mainonta helposti ja kustannustehokkaasti. Näissä kanavissa on myös hyvät kohdennusmahdollisuudet, joilla varmistat, että mainoksesi näkyvät haluamallesi kohderyhmälle. Toki myös muut sosiaalisen median kanavat, kuten Twitter, Pinterest ja Snapchat tarjoavat mahdollisuuden maksettuun mainontaan.

Facebook- ja Instagram-mainonnan voi toteuttaa kätevästi Facebook Ads Managerin kautta. Ads Managerin kautta pystyt myös tarkastelemaan mainontasi toimivuutta. Halutessasi voit lisätä tekemiisi mainoksiin UTM tagit, joiden avulla pääset seuraamaan kampanjaasi myös Google Analyticsissä.

Mikäli haluat saada Facebook-mainonnasta kaiken irti, kannattaa verkkosivustollesi asentaa Facebook Pixel. Facebook Pixel on pieni koodinpätkä, joka auttaa sinua tehostamaan mainontasi kohdennusta entisestään. Seurantoja (Google Analytics, Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag…) asettaessa on aina muistettava antaa sivustosi vierailijoille myös mahdollisuus kieltäytyä seurannasta. Tämä tapahtuu käytännössä lain vaatimalla evästehyväksynnällä.

LinkedInissä mainonta ja kampanjoiden seuranta tapahtuu Campaign Managerin kautta. Kuten Facebookissakin, pystyt seuraamaan LinkedIn-kampanjoitasi myös Google Analyticsissä mainoskohtaisten URL-parametrien avulla. Facebook Pixelin vastine LinkedInissä on Insight Tag. LinkedIn Insight Tagin avulla voit kohdentaa mainontaasi esimerkiksi jo sivustollasi vierailleille henkilöille.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on ollut yksi digitaalisen markkinoinnin toimivimmista muodoista jo jonkin aikaa, eikä suotta. Uutiskirjeesi tilanneet henkilöt ovat jo tilausvaiheessa osoittaneet kiinnostuksensa tuotettasi/palveluasi kohtaan luovuttamalla sähköpostiosoitteensa. Uutiskirje on hyvä tapa tiedottaa esimerkiksi kampanjoista ja tuottaa asiakkaille lisäarvoa vaikkapa erilaisten tuotteisiin liittyvien vinkkien muodossa.

Sisältömarkkinointi

Digitaalista markkinointia voi toteuttaa hakukoneiden, sosiaalisen median ja sähköpostin ulkopuolella myös yksinkertaisesti luomalla potentiaaliselle asiakkaalle arvokasta sisältöä. Blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen tai vaikka YouTube-videoiden julkaiseminen lisää tietoisuutta tuotteestasi/palvelustasi. Sisältömarkkinoinnissa jatkuvuus on tärkeää, joten esimerkiksi blogin kirjoittamiseen kannattaa sitoutua alusta alkaen.

Luo sisältö tavoitteesi mukaan

Mainostesi sisällön tulisi tukea mainontasi tavoitetta, sopia valitsemaasi kanavaan ja olla suunnattu valitsemallesi kohderyhmälle.

Jos mainontasi tavoitteena on esimerkiksi luoda tunnettuutta uudelle tuotteelle, videot ja kuvat toimivat varmasti hyvin. Mikäli haluat vahvistaa brändiäsi toimialasi asiantuntijana, blogin kirjoittaminen tai YouTube-opetusvideoiden tekeminen voi olla hyvä idea. Jos haluat uutiskirjeellesi lisää tilaajia, Facebook Lead Ad on kokeilemisen arvoinen mainostyyppi.

Digitaalisen mainonnan sisältöä laatiessa kannattaa miettiä myös kanavien vahvuuksia ja rajoituksia. Kuvat ja videot sekä hieman rennompi sisältö toimivat hyvin Instagramissa ja Facebookissa. LinkedIn taas on alustana asiallisempi. Eri sosiaalisen median kanavien käyttäjien demografiset ominaisuudet vaihtelevat myös paljon. Yleistettynä Facebookista tavoittaa vanhempaa väkeä, Instagramista nuorempaa ja ammattilaiset pyörivät paljon LinkedInissä.

Sitten vaan mainokset pyörimään

Markkinoinnin voi aloittaa samalla kertaa joko yhdessä tai useammassa kanavassa. Mainoksista kannattaa tehdä myös useampi erilainen versio ja jos budjetti sallii, niille kannattaa asettaa erilaisia kohdennuksia kokeilumielessä. Kampanjan edetessä tämä auttaa seulomaan tehokkaimmat kanavat, sisällöt ja kohdennukset.

Digitaalinen markkinointi on kustannustehokasta, mutta mainonnalle kannattaa silti suunnitella aina selkeä kanavakohtainen budjetti ennen aloittamista.

Hakukonemainonnalle voi asettaa Google Adsin kautta kuukausikohtaisen maksimibudjetin, joka ei voi ylittyä. Google Adsin kautta maksat myös pelkästään mainosten klikkauksista. Facebookissa voit määrittää kampanjallesi keskimääräisen päiväbudjetin tai absoluuttisen kokonaisbudjetin. LinkedIn-mainonnan minimipäiväbudjetti on kaikille mainostyypeille 10 USD.

Sähköposti- ja sisältömarkkinointi ovat usein käytännössä ilmaisia, mutta niiden toteutuksessa on kuitenkin hyvä huomioida sisällön luontiin käytettävä työaika.

Mitäs seuraavaksi?

Nyt kun mainokset ovat pyörimässä, on aika tarkkailla niiden toimivuutta. Seuraavassa osassa seuraamme kampanjasi onnistumista.

Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 1: valmistelu

Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 3: seuranta