Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 3: seuranta

Nyt kun kampanjasi ovat pyörimässä, on aika tutkia niiden toimivuutta.

Mitä ja miksi kannattaa seurata?

Kampanjoidesi datan seuraaminen on niiden toimivuuden arvioimisen lisäksi myös päätöksenteon kannalta tärkeää. Eri mittareita tulkitsemalla saat selville, mitkä kanavat, minkälainen sisältö ja millaiset kohdennukset toimivat yrityksellesi parhaiten. Arvioidessasi kampanjasi toimivuuttaa kannattaa luonnollisesti tarkastella sille asettamasi tavoitteen kannalta merkityksellisiä mittareita.

Hakukonemainonta

Hakukonemainonnan tavoitteena on usein ohjata ihmisiä sivustollesi ja saada tätä kautta uusia asiakkaita. Näyttökertojen ja klikkausten lisäksi voit seurata suoraan Google Adsissa myös konversioita Googlen helppokäyttöisen työkalun avulla. Seuraavaksi muutama tärkeimmistä mittareista, joiden avulla voit arvioida kampanjasi toimivuutta.

Clickthrough rate eli CTR mittaa, kuinka moni mainoksesi nähneistä on klikannut sitä. CTR antaa osviittaa siitä, onko mainoksesi sisältö toimivaa ja miten kohdennuksesi on onnistunut. Cost-per-click eli CPC kertoo, kuinka paljo yksi mainoksesi klikkaus on sinulle maksanut. Keskiarvoinen CPC on Googlen Search Adseilla 1-2 dollaria ja tarkempia toimialakohtaisia keskiarvoja löytyy Googlettamalla.

Return on ad spend (ROAS) ja cost per conversion/action (CPA) -mittareilla voit arvioida kampanjasi kannattavuutta. ROAS saadaan jakamalla kampanjan aikaansaama tuotto mainontaan käytetyillä kuluilla. CPA taas saadaan jakamalla mainonnan kokonaiskulut konversioiden määrällä.

Edellä mainitut mittarit eivät tietenkään rajoitu pelkästään hakukonemainontaan vaan niitä on syytä tarkastella kaiken digitaalisen markkinoinnin yhteydessä. Google Ads mahdollistaa kuitenkin esimerkiksi ROAS ja CPA -pohjaiset tarjousstrategiat, mikäli kampanjallesi on asetettu konversioseuranta. Konversioseurannan asettamiseen voi käyttää myös Google Tag Manageria. Tämä voi olla järjestelmällisyyden kannalta viisasta, mikäli aiot seurata tai tulet jatkossa seuraamaan useampia tapahtumia sivustollasi.

Sosiaalisen median mainonta

Sosiaalisen median mainonnalla tavoitellaan usein verkkosivuliikenteen lisäksi myös puhtaasti näkyvyyttä. Alustat raportoivat kampanjoiden tuloksia hieman eri tavoilla, mutta tässä muutamia asioita, joita kannattaa pitää silmällä kampanjan toimivuutta arvioidessa.

Kattavuus (reach) ja näyttökerrat (impressions) kertovat, kuinka monta kertaa mainoksesi on nähty. Reach laskee pelkästään uniikit näyttökerrat, kun taas impressions laskee kaikki näyttökerrat. Sitoutuneisuus (engagement) mittaa, kuinka moni mainoksesi nähneistä on klikannut siinä olevaa linkkiä, kommentoinut, tykännyt, jakanut tai muuten vuorovaikuttanut mainoksesi kanssa. Kampanjan aikana kannattaa toki silmäillä myös yleisiä näkyvyyden mittareita, kuten sivusi seuraajamäärää.

Yllä mainitut CTR ja CPA -luvut ovat myös sosiaalisen median mainonnassa arvokkaita tietolähteitä kampanjan toimivuudesta. Esimerkiksi Facebookissa myös konversioita on mahdollista mitata Facebook Pixelin ja vaikkapa itse asettamiesi URLeihin perustuvien konversiotapahtumien avulla.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointia voi toteuttaa useiden eri työkalujen avulla. Useimmista löytyvät samat mittarit, joista ainakin seuraavia on syytä seurata.

Open rate eli avausprosentti kertoo, kuinka suuri osa uutiskirjeesi vastaanottaneista on ylipäätänsä avannut sen. Pääasiallinen avausprosenttiin vaikuttava tekijä on viestisi otsikko. Uutiskirje sisältää usein myös jonkun linkin, joten clickthrough raten seuraaminen on tässäkin tapauksessa aiheellista. Useimmissa työkaluissa on mahdollista seurata myös tiettyjä linkkejä, mikäli viestissäsi on niitä useampia.

Tilauksen lopettaneiden määrä ja roskapostivalitukset ovat tärkeitä lukuja sisältösi toimivuutta arvioidessa. Bounce rate kertoo kuinka monelle vastaanottajalle viestisi ei ole mennyt onnistuneesti perille. Liian korkeaksi kohonnut bounce rate huonontaa mainettasi palveluntarjoajien silmissä ja saattaa aiheuttaa viestiesi merkinnän roskapostiksi. Toimimattomat sähköpostiosoitteet kannattaa siis poistaa sähköpostilistaltasi mahdollisimman nopeasti.

Konversioiden seuranta ei yleensä onnistu suoraan sähköpostimarkkinointityökalujen avulla, mutta se on mahdollista toteuttaa Google Analyticsin kautta.

Sisältömarkkinointi

Tuottamastasi sisällöstä aiheutuvan hyödyn mittaaminen riippuu hyvin pitkälti sisältötyypistä ja kanavasta. Verkkosivuillasi olevan sisällön mittareita seuraat kätevästi Google Analyticsillä, YouTube-videoidesi katsojadata löytyy suoraan YouTubesta ja Podcastisi kuuntelijatiedot löytyvät hosting-palvelusi sivuilta.

Se oli siinä!

Toivottavasti sinulla on tämän blogisarjan myötä hieman parempi käsitys digitaalisen markkinoinnin valmistelusta, toteutuksesta ja seurannasta. Mikäli haluat lukea jostain aiheesta enemmän, laita meille ihmeessä viestiä joko sähköpostilla ([email protected]) tai vaikka somessa (Instagram/Facebook/LinkedIn).

Jos et ole oikein varma, kannattaisiko yritystäsi ruveta markkinoimaan digitaalisin keinoin, teemme sinulle mielellämme ilmaisen markkinointikartoituksen. Käymme kartoituksessa läpi yrityksen verkkosivut, sosiaalisen median ja muut digitaaliset työkalut. Kartoitus ei sido mihinkään eikä vaadi sinulta muuta, kuin kysymyksiin vastaamiseen käytettävän ajan. Lue lisää täältä.

Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 1: valmistelu

Mikroyrityksen digitaalinen markkinointi osa 2: toteutus